Wikia

Luke Hemmings
Luke Hemmings bij de 2014 People Magazine Awards, 18 december 2014
Algemene informatie
Volledige naam Luke Robert Hemmings
Geboren 16 juli 1996
Geboorteplaats Sydney, Australië
Land Australië
Werk
Jaren actief 2011-heden
Genre(s) Poprock
Beroep Muzikant,songwriter,zanger,gitarist
Instrument(en) Gitaar
Verwante artiesten Calum Hood, Ashton Irwin, Michael Clifford
Portaal  Portaalicoon   Muziek

Luke Hemmings (Sydney, 16 juli 1996) is de lead zanger en gitarist van de Australische poprockband 5 Seconds of Summer, opgericht in Sydney in 2011. Door hem en bandleden Calum Hood, Ashton Irwin en Micheal Clifford wordt gevormd.

2011-2012Edit

Luke startte in het voorjaar van 2011 met het posten van covers van bekende liedjes op YouTube. Hij zong hierin en speelde soms zelf gitaar. Na korte tijd werd hij ondersteund door twee van zijn vrienden, Calum Hood en Michael Clifford, waarmee hij samen school volgde op het Norwest Christian College. Op 3 december kwam de drummer Ashton Irwin, een kennis van Micheal Clifford, bij de band. Ze werden met z'n vieren heel erg bekend en uiteindelijk veroorzaakte de band interesse bij verschillende grote muzieklabels en tekenden zij uiteindelijk een contract bij Sony ATV Music Publishing. Ze werden heel bekend op het internet en brachten op 19 november 2012 hun eerste single "Out of My Limit" uit, waarvan de clip binnen 24 uur meer dan 100.000 keer werd bekeken.

2013-hedenEdit

5 Seconds of Summer verzorgde in 2013 het voorprogramma van One Direction tijdens hun wereldwijde 'Take Me Home Tour' in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland. Tijdens een onderbreking in deze tour keerden de jongens van 5 Seconds of Summer terug naar Australië om daar een eigen tour te spelen. Op 21 november 2013 maakte de band bekend een platencontract te hebben getekend bij Capitol Records. In die tijd werd ook het eigen recordlabel "Hi or Hey Records" gestart.

In het voorjaar van 2014 kwam de wereldwijde debuutsingle "She Looks So Perfect" uit. In datzelfde jaar verzorgden zij opnieuw het voorprogramma voor One Direction in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Europa, dit keer voor hun 'Where We Are Tour'.

Begin 2014 deed 5 Seconds of Summer voor het eerst een Europese tour die de naam '5 Countries 5 Days' kreeg. Ze bezochten achtereenvolgens Zweden, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. In mei 2014 kwam de tweede single "Don't Stop" uit. Het debuutalbum, "5 Seconds Of Summer", verscheen op 27 juni 2014 en stond op nummer 1 in 11 landen.

In 2015 komt er opnieuw een eigen tour.